maandag 7 november 2011

Ik ben Alice / Jan Simoen

Het naderende eindexamen is voor Alice weinig aanlokkelijk. Ze houdt niet van leren, ze feest liever met haar vrienden. Met haar grote mond overschreeuwt ze haar lage zelfbeeld en haar problemen anorexia en dyslexie. Na drie jaar kijkt Alice terug op hoe 'dat eetgedoe' begon; in spreektaal, soms direct gericht tot de lezer: 'remember?' Deel uit de reeks 'Slash', met een foto-omslag en de titel als logo. Alice is woedend op de sluipende anorexia ('ik bleef maar afvallen in ijltempo, ik was als een renner die zichzelf in de afdaling niet meer kan bijhouden'), maar ook op zichzelf en op anderen. Vooral haar moeder en hulpverleners moeten het ontgelden.
Het is heel bijzonder hoe de manlijke auteur de verwarrende gevoelens van een 17-jarig meisje weet te vertolken. Ondanks de beladen thema's - ook automutilatie en 'voorboozen' (indrinken) komen aan bod - is de toon licht en geenszins larmoyant, mede door Alices humor en zelfspot. Meeslepend herkenbaar ik-verhaal gebaseerd op waargebeurde ervaringen.

Ik ben Alice / Jan Simoen. - Amsterdam : Querido, 2010. - 228 p. - (Slash ; 8). - ISBN 9789045111629
Prijs: € 13,95

Geen opmerkingen:

Een reactie posten