maandag 7 november 2011

Handboek voor leraren / W.M. Geerts, R. van Kralingen


Hoe word je een goede leraar? Handboek voor leraren sluit aan bij de generieke kennisbasis waarover elke startende leraar moet beschikken. Naast de belangrijkste basisprincipes van het lesgeven, biedt de uitgave inzicht in de processen die ten grondslag liggen aan de praktijk van alledag.
In het eerste deel staan de leerpsychologietheorieën en de didactiek die daarop is afgestemd centraal. Deel twee bespreekt de relatie tussen de leraar en de leerling. Er wordt ingegaan op communicatie en interactie met groepen, maar ook op het omgaan met individuele leerlingen. Bijbehorende thema’s zijn pesten, ordehandhaving en conflicthantering. In deel drie beschrijven de auteurs het Nederlandse onderwijssysteem met onderwerpen zoals de schoolorganisatie, de schoolcultuur en de verschillende schooltypes. Daarnaast wordt ingegaan op de relatie tussen school en omgeving. Deel vier ten slotte, gaat in op de persoonlijke en professionele ontwikkeling van leraren.
Bij het schrijven is rekening gehouden met de actuele onderwijsstructuur, de kerndoelen en de generieke kennisbasis. De relatie met de onderwijspraktijk wordt versterkt door een uitgebreide website met onder andere PowerPoints, oefeningen, testen, vragenlijsten en beoordelingsformulieren.

Handboek voor leraren / W.M. Geerts, R. van Kralingen. - 1e dr. - Bussum : Coutinho, 2011. - 400 p. - ISBN 9789046902509
Prijs: € 42,50

Geen opmerkingen:

Een reactie posten