maandag 7 februari 2011

Kritisch denken binnen het verpleegkundig proces / Judith M. Wilkinson

In dit boek worden studenten gestimuleerd bij iedere fase in het verpleegkundig proces kritisch na te denken. Zo wordt bij het leren van het opstellen van een diagnose gelijktijdig uitgebreid aandacht besteed aan het diagnoseproces. Een gedetailleerde uitleg over werkbare zorgplannen wordt ingeleid door een kritische reflectie over de keuze voor de resultaten en interventies van de zorgplannen. Op deze manier leren studenten de redenen voor hun klinische keuzes zorgvuldig af te wegen.

Voor verpleegkundigen is het noodzakelijk dat zij theoretische kennis bezitten van het verpleegkundig proces, maar ook dat zij die kennis kunnen vertalen naar praktische zorg en interpersoonlijke vaardigheden. In dit boek komen beide aspecten aan de orde.

Kritisch denken binnen het verpleegkundig proces verdeelt het verpleegkundig proces in vijf fasen:
- anamnese; verzamelen, ordenen en controleren van gegevens
- diagnose; analyseren en omschrijven van de gezondheidssituatie
- planning; kiezen van wenselijke resultaten en benodigde interventies
- uitvoering; uitvoeren of delegeren van de interventies
- evaluatie; vergelijken van de gezondheidssituatie voor en na de interventies
Concrete voorbeelden, oefeningen, opdrachten en casussen helpen studenten de stof te begrijpen en toe te passen. 


Kritisch denken binnen het verpleegkundig proces / Judith M. Wilkinson. - 4e ed. - Amsterdam : Pearson Education Benelux, 2008. - 557 p. - ISBN 9789043014526

Prijs: € 53,50


Recensie:
* Onderwijs & Gezondheidszorg, jrg. 35 (2011) nr. 1 (januari) p. 28

Geen opmerkingen:

Een reactie posten