woensdag 11 februari 2009

Beroepscode doktersassistent

In de Beroepscode Doktersassistent staan de ethische en praktische normen en waarden die volgens de NVDA bij het beroep horen.

De richtlijnen in de Beroepscode Doktersassistent zijn zeer concreet omschreven. Het gaat allereerst om uitgangspunten die betrekking hebben op de dagelijkse beroepsuitoefening. Bijvoorbeeld: 'Als doktersassistent houd ik kennis en vaardigheden, die nodig zijn voor een verantwoorde beroepsuitoefening, op peil.' Op de tweede plaats beschrijft de beroepscode aspecten van de relatie tussen doktersassistent en zorgvrager. Bijvoorbeeld: 'Als doktersassistent ga ik op verantwoorde wijze om met de verslaglegging van gegevens van de zorgvrager in het zorgdossier.' Het derde onderdeel behandelt de samenwerking met andere zorgverleners. Bijvoorbeeld: 'Als doktersassistent blijf ik bij de overdracht van taken aan andere zorgverleners erop letten dat de kwaliteit van de zorgverlening aan de zorgvrager gewaarborgd is.' Ten slotte geeft de beroepscode de doktersassistent handreikingen voor haar beroepsmatige relatie tot de samenleving. Bijvoorbeeld: 'Als doktersassistent verleen ik ook buiten mijn werkomgeving vanuit mijn professionele deskundigheid zorg aan iedere persoon die behoefte heeft aan spoedeisende zorg.'

Beroepscode doktersassistent. - Utrecht : NVDA, 2008
Prijs: € 5,00

Bron:
* De doktersassistent, jrg. 37 (2008) nr. 1 (januari) p. 2

Geen opmerkingen:

Een reactie posten