vrijdag 28 november 2008

Zo gaat het in de zorg : de burger als klant, speelbal of koning, mondig of monddood / Hans Feenstra, Willem Wansink

Schets van de spanning tussen marktwerking en kostenbeheersing in de zorgsector. De rol van behoudende artsen en creatieve pioniers, van zorgverzekeraars, apothekers, lobbyïsten en weifelende politici wordt beschreven. De opmars van slimme vrouwen in de zorg wordt behandeld en de stroperige manier waarop de digitale uitwisseling van gegevens tot stand komt geanalyseerd. Het ziekenhuis om de hoek verandert, maar gezondheidszorg op maat is nog een droom. Objectieve verschillen komen slechts mondjesmaat naar buiten.

Het publiek weet niet welke dokter écht een toparts is. 'Wie ziek wordt, vergeet vaak door te vragen – als hij daartoe al de puf heeft. Ook hoogopgeleide Nederlanders vallen stil zodra de dokter zich over hen heen buigt. Zonder alerte familieleden of vrienden trekt de onmondige burger sowieso aan het kortste eind.' Wie dat niet wil, moet leren onafhankelijk én opbouwend te kijken hoe er in de gezondheidszorg met patiënten wordt omgegaan.

Zo gaat het in de zorg : de burger als klant, speelbal of koning, mondig of monddood / Hans Feenstra, Willem Wansink. - Amsterdam : Atlas, 2008. - 176 p. - ISBN 9789045011011
Prijs: € 14,90

Bron: 
* Medisch contact, jrg. 63 (2008) nr. 47 (november) p. 1953
* TvV : tijdschrift voor verzorgenden, jrg. 40 (2008) nr. 11/12 (november/december) p. 25

Recensie:
* Zorgvisie magazine, jrg. 39 (2009) nr. 1 (januari) p. 27

Geen opmerkingen:

Een reactie posten