dinsdag 26 mei 2009

Lessen in orde : handboek voor de onderwijspraktijk / Peter Teitler

'Als je geen orde kunt houden in de klas, ben je geen goede leraar', luidt het vooroordeel.
Veel leraren hebben moeite met de vaardigheid om orde te houden. Een bijkomende factor is dat wat bij de ene leraar niet mag, bij de andere geen enkel probleem is. Het is daarom niet alleen van belang dat leraren orde kunnen houden in hun eigen klas, maar ook leren hun aanpak zo op elkaar af te stemmen dat er sprake is van uniforme leefregels binnen de school. Leerlingen leren immers het best in een veilige, plezierige omgeving.

Lessen in orde biedt (aanstaande) leraren een methode voor het creëren van zo'n stimulerend werkklimaat. De methodiek is op vier niveaus uitgewerkt: het niveau van de klas, van de school, van de individuele leraar en van de individuele leerling. Zo reikt dit boek de leraar concrete instrumenten aan om orde te houden en tal van praktische tips over hoe in te grijpen bij ordeverstoringen. Ook biedt het handvatten om tot een gezamenlijke aanpak te komen binnen de school. Verder is er onder meer aandacht voor zorgleerlingen en het sturen van groepsprocessen.
Dit boek is vanuit de praktijk geschreven en bevat veel voorbeelden en ervaringen. Daarnaast staan er op de website reflectievragen en opdrachten, verdiepingsstof en een variëteit aan praktische materialen, zoals voorbeeldbrieven, beoordelingsformulieren en checklists.

Lessen in orde is bedoeld voor studenten aan lerarenopleidingen, startende leraren, zij-instromers, schoolleiders en voor alle leraren die de kwaliteit van hun onderwijs willen verbeteren.

Lessen in orde : handboek voor de onderwijspraktijk / Peter Teitler. - 1e dr. - Bussum : Coutinho, 2009. - 286 p. - ISBN 9789046901236
Prijs: € 28,50

Recensie:
* Bij de les : magazine voor leerlingbegeleiding en decanaat, jrg. 4 (2009) nr. 5 (mei) p. 24-25

Geen opmerkingen:

Een reactie posten