dinsdag 29 mei 2012

Hoe voorkom je ADHD? Door de diagnose niet te stellen / Laura Batstra


Is adhd een ziekte? Word je met adhd geboren? Verbetert medicatie in alle gevallen het functioneren van een kind met adhd? Het antwoord is drie keer nee, aldus Laura Batstra. Ouders en leerkrachten worden op basis van discutabele aannames massaal verkeerd voorgelicht over adhd.
De laatste jaren is het aantal adhd-diagnoses enorm toegenomen, terwijl het voor veel kinderen mogelijk en beter is om buiten het psychiatrisch circuit te blijven. Wanneer het gedrag van een kind in het ‘hokje’ adhd past, is het eerste advies aan ouders meestal: medicatie. Maar medicatie heeft grote nadelen en in veel gevallen kan worden volstaan met ouder- en leerkrachttraining.
Laura Batstra belicht de valkuilen van de psychiatrische diagnostiek. Zij bepleit een kindvriendelijkere behandeling van drukke en dromerige kinderen, waardoor overdiagnose wordt voorkomen zonder onderbehandeling te riskeren.


Hoe voorkom je ADHD? Door de diagnose niet te stellen / Laura Batstra. - Amsterdam : Nieuwezijds, 2012. - 176 p. - ISBN 9789057123443
Prijs: € 16,95


Bron:

* Psychologie magazine, jrg.31 (2012) nr. 6 (juni) p. 53
* Psy : tijdschrift over geestelijke gezondheid en verslaving, jrg. 16 (2012) nr. 7 (juli/augustus) p. 38
* TvZ : tijdschrift voor verpleegkundigen, jrg. 122 (2012) nr. 6 (december) p. 61

Zo komt mijn team verder : communiceren en leidinggeven in de zorg / Ronald Geelen


De leidinggevende is zelf haar belangrijkste instrument. Het gaat erom wat zij uitstraalt, zegt en doet. Zij laat daarin zien wat ze van belang vindt, wat haar waarden en overtuigingen zijn. Een goede leidinggevende geeft gericht aandacht aan onderwerpen, stelt doelen met het team, zet zich met hart en ziel in voor de taak en stimuleert zo de teamleden. 
Leidinggeven bestaat vooral uit communiceren en gebruikmaken van concrete handvatten. Aan beide schenkt de auteur aandacht. Hij attendeert daarbij op valkuilen en biedt veel praktische aanwijzingen. Kortom, een handreiking waarmee u en uw team zeker verder komen!

Zo komt mijn team verder : communiceren en leidinggeven in de zorg / Ronald Geelen. - Utrecht : Perspectief uitgevers, 2012. - 160 p. - ISBN 9789491269059
Prijs: € 24,90


Bron:

* Bijzijn-XL : educatief magazine voor verpleegkundigen en verzorgenden, (2012) nr. 5 (mei) p. 29
* KLIK : maandblad voor de verstandelijk gehandicaptensector, jrg. 41 (2012) nr. 6 (juni) p. 33

Geriatrie / R.J. Schim van der Loeff-van Veen

Het basiswerk geriatrie geeft zicht op het brede scala aan problemen waarvoor ouderen zich geplaatst kunnen zien. De eerste drie hoofdstukken gaan in op factoren die maken dat de zorg voor ouderen vanuit een ander perspectief gezien moet worden, dan de zorg voor jongere volwassenen. De volgende hoofdstukken behandelen de complexe problemen waarmee ouderen te maken kunnen krijgen. Elk hoofdstuk geeft een overzicht van veelvoorkomende etiologische en beïnvloedende factoren.
Studieboek voor hbo-studenten verpleegkunde en een naslagwerk voor professionals die werkzaam in de directe zorg aan geriatrische patiënten, zoals de praktijkondersteuner.

Geriatrie / R.J. Schim van der Loeff-van Veen. - 1e dr. - Houten : Bohn Stafleu Van Loghum, 2012. - (Basiswerken verpleging en verzorging). -  ISBN 9789031391486 

Prijs: € 55,95

Bron:

* Bijzijn-XL : educatief magazine voor verpleegkundigen en verzorgenden, (2012) nr. 5 (mei) p. 28

vrijdag 4 mei 2012

Niet-aangeboren hersenletsel : informatie voor begeleiders en verzorgers / P.L. Hoenderdaal, P.H. Vrancken, L. Zegerius


Mensen met niet-aangeboren hersenletsel vormen een speciale groep in de zorg. Behalve stoornissen op fysiek gebied, vooral van neurologische en orthopedische aard, bestaat er een groot aantal stoornissen op cognitief, emotioneel en gedragsmatig gebied.
Niet-aangeboren hersenletsel; Informatie voor begeleiders en verzorgers bevat kort en bondig de noodzakelijke informatie over oorzaken en gevolgen van niet-aangeboren hersenletsel, alsook adviezen voor behandeling en begeleiding. Begeleiders en verzorgers hebben een cruciale rol bij de begeleiding van mensen met niet-aangeboren hersenletsel en hun naaste omgeving. Daarbij is hun deskundigheid een absolute noodzaak.
De informatie in dit boek is afgestemd op de beroepsgroep begeleiders en verzorgers en hun werkveld. Niet-aangeboren hersenletsel; informatie voor begeleiders en verzorgers beoogt een handreiking te bieden voor de dagelijkse praktijk. Achterin vindt u verwijzingen naar een aantal landelijke organisaties, regionale advies- en informatiepunten en enkele literatuuropgaven.

Niet-aangeboren hersenletsel : informatie voor begeleiders en verzorgers / P.L. Hoenderdaal, P.H. Vrancken, L. Zegerius. - Heerhugowaard, Axon, 2011. - 39 p. - ISBN 9789490146030
Prijs: € 10,00


Bron:

* Markant : maandblad voor de gehandicaptensector, jrg. 17 (2012) nr. 4 (mei) p. 32

Doorgaan met schizofrenie / Lex Wunderink


Schizofrenie en andere psychosen komen vaker voor dan de meeste mensen denken: een op de honderd mensen krijgt schizofrenie of een andere psychose. Schizofrenie wordt vaak in verband gebracht met 'een gespleten persoonlijkheid'. De oorzaak wordt vaak gezocht in jeugd en opvoeding. 
Dit zijn allemaal misverstanden: schizofrenie is een hersenziekte.

Doorgaan met schizofrenie / Lex Wunderink. - Utrecht : Kosmos, 2011. - 157 p. - (Spreekuur thuis). - ISBN 9789021548852
Prijs: € 16,95


Bron:

* Psychiatrie & verpleging, jrg. 88 (2012) nr. 2 (maart/april) p. 89

Adhd bij kinderen : kinderpsychologie in praktijk / Anneke Eenhoorn


Dit boek geeft hulpverleners, leerkrachten en ouders een actueel inzicht in alles wat met ADHD en ADD bij kinderen en pubers te maken heeft. Het beschrijft wat AD(H)D precies is en hoe het ontstaat, hoe het brein en puberbrein zich ontwikkelen en welke rol executieve functies spelen. Ook biedt het de meest recente informatie over aanpak en bewezen effectieve behandelmethoden. 

Van allerlei psychiatrische problemen is ADHD een van de meest voorkomende stoornissen. De meeste problemen rond ADHD zijn gelukkig goed te behandelen, als je maar weet hoe. De auteur gaat hier uitgebreid op in met veel praktijkvoorbeelden en tips. 


Het boek is gebaseerd op de recentste wetenschappelijke kennis van AD(H)D en is daarmee een waardevolle bron van informatie voor psychologen, orthopedagogen en andere hulpverleners die met AD(H)D bij kinderen te maken hebben. Dankzij de heldere uitleg is dit boek ook zeer toegankelijk voor leerkrachten en geïnteresseerde ouders. Voor wie nog meer wil weten, biedt ADHD bij kinderen verdiepende literatuur, relevante adressen en websites. 


Adhd bij kinderen : kinderpsychologie in praktijk / Anneke Eenhoorn. - 1e dr. - Leuven : LannooCampus, 2011. - 159 p. - ISBN 9789020999747

Prijs: € 17,99

Bron:

* Psychiatrie & verpleging, jrg. 88 (2012) nr. 2 (maart/april) p. 89

Rehabilitatie in de ouderenpsychiatrie / Paul Andreoli, Martine Ganzevles en Jaap van Weeghel


Rehabilitatie is na ruim dertig jaar theorie en praktijk een geaccepteerde en gewaardeerde benadering in de Nederlandse ggz. Rehabilitatie richt zich op de ondersteuning van mensen met ernstige, vaak langdurige psychische aandoeningen. De kern is om cliënten zoveel mogelijk in staat te stellen zelf hun leven vorm te geven op het gebied van wonen, werken, leren, sociale relaties en zingeving. Tot dusver zijn publicaties over de rehabilitatiepraktijk vooral gericht op (jong)volwassenen met langdurige, ingrijpende psychische problemen. Wat nog ontbreekt is een beschrijving van een rehabilitatiepraktijk die is aangepast op de behoeften en mogelijkheden van ouderen met ingrijpende psychische problematiek. Met de vergrijzing vormen zij een groeiende groep.

In dit boek wordt beschreven hoe zulke aanpassingen vanuit verschillende rehabilitatiebenaderingen (IRB, SRH, functioneringsgerichte benadering) worden ontwikkeld en uitgewerkt, zowel in de ambulante hulpverlening als in klinische verblijfsafdelingen en beschermende woonvormen. 


Het boek is gericht op professionals (en professionals in opleiding) die werken in de ambulante hulpverlening van de ggz, op ouderenafdelingen van psychiatrische ziekenhuizen, beschermende en begeleide woonvormen maar ook in de thuiszorg, het welzijnswerk en in verzorgings- en verpleeghuizen. Managers, opleiders en beleidsmakers biedt dit boek inzicht in de voorwaarden voor een effectieve en efficiënte ondersteuningspraktijk. 


Rehabilitatie in de ouderenpsychiatrie / Paul Andreoli, Martine Ganzevles en Jaap van Weeghel. - Amsterdam : SWP, [s.a.]. - 152 p. - ISBN 9789088502651
Prijs: € 22,90

Bron:

* V&VN magazine, jrg. 7 (2012) nr. 3 (mei) p. 19

Observeren en rapporteren in de zorg- en hulpverlening / Dorothea Timmers-Huigens


Dit boek is de derde geheel herziene druk van het boek Observeren en rapporteren in de zorg- en hulpverlening. Sinds de eerste uitgave in 1992 heeft de auteur in veel sectoren lesgegeven: op de artsenopleiding voor huisartsen, jeugdartsen en consultatiebureau-artsen, in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking, aan werkers uit alle disciplines, maar vooral aan gedragsdeskundigen, logopedisten, fysiotherapeuten, teamleiders en groepsbegeleiders. Ze heeft les-gegeven aan mensen in de verpleeghuiszorg van alle disciplines en aan leerkrachten van scholen, aan universiteiten en aan hbo-opleidingen. Maar ze gaf ook bijscholing aan mbo-plussers en verzorgenden.

De lessen gingen over zorg- en hulpverlening aan afhankelijke mensen. De focus was heel de mens, een holistische mensvisie, geconcentreerd rond door de door haar (Timmers-Huigens) uitgedachte en vormgegeven ‘theorie van ervaringsordening’. En altijd weer was een belangrijk onderdeel van de scholing die mevrouw Timmers gaf: observeren, kijken: Wat zie je? Hoe interpreteer je gedrag? En hoe rapporteer je?


Dit boek gaat over observeren en rapporteren. Observeren en rapporteren kun je definiëren als zo nauwkeurig en objectief mogelijk beschrijven of vastleggen van wat je waarneemt. Observeren is een vorm van waarnemen, maar het is in die zin meer dan zomaar waarnemen, omdat het waarnemen met een doel is.


Observeren vindt plaats binnen een bepaalde setting, binnen een vakgebied. Dit boek gaat over observeren en rapporteren in de zorg- en hulpverlening. Dat zijn grote vakgebieden met heel veel onderverdelingen in zorg- en hulpverleningsvelden. Maar de overeenkomst tussen deze werkvelden is het feit dat er mét en vóór mensen wordt gewerkt.


Er is nog een overeenkomst. De relatie tussen de professionele werker en zorg-, steun- of hulpvrager is een ongelijke, maar wel gelijkwaardige relatie. Ongelijk omdat een zorg-, dienst- of hulpvrager altijd in een afhankelijkheidspositie verkeert. Dat maakt dat de professionele werker zich des te meer verantwoordelijk moet opstellen tegenover die afhankelijke partij. Professioneel werken is verantwoord werken.


Wanneer binnen het werkveld wordt geobserveerd, zal dat op een verantwoorde manier moeten gebeuren. Er zijn talloze systemen en registratiemanieren om observaties vast te leggen. Het is niet de bedoeling dat deze allemaal in dit boek besproken worden. Veel observatie- en registratiesystemen zijn al in de handel verkrijgbaar. Dus die worden in dit boek niet extra uitgelegd.


Dit boek gaat over de attitude waarmee men observeert, en hoe een professionele werker in de zorg- en hulpverlening verantwoord kan observeren. Daarom gaat het over waarnemen en de eigen inbreng als waarnemer. Het gaat over valkuilen van observatie en rapportage, en het doel dat daarmee wordt gediend. Ligt het doel bij de cliënt of bij de organisatie waarvoor men werkt, of misschien bij de werker zelf?


Observeren en rapporteren gaat over de interpretatie van menselijk gedrag, want dat is het doel van observatie en rapportage in de zorg- en hulpverlening. Het menselijk gedrag dat je waarneemt zo kunnen duiden dat de uitkomst van het proces de effectiviteit van het werk bevordert. Op die achtergronden van observatie en rapportage gaat dit boek in.


Doelgroep: SPH / social work / pw, verpleegkunde, niveau 4 en 5. Maatschappelijk werk en dienstverlening. Praktijkveld van zorg-, dienst- en hulpverlening, o.a. speciaal m.b.t. mensen met een verstandelijke beperking, verpleeghuizen etc.


Observeren en rapporteren in de zorg- en hulpverlening / Dorothea Timmers-Huigens. - 3e herz.dr. - Deventer : van Tricht, 2011. - ISBN 9789077822494

Prijs: € 25,00

Bron:

* KLIK : maandblad voor de verstandelijk gehandicaptenzorg, jrg. 41 (2012) nr. 5 (mei) p. 32

Koen, ik heb geen adhd, want ik ben anders dan Leon / Gerdie Verheijden



Koen heeft veel pech, maar ook veel geluk. Hij is grappig, weet heel goed wat hij kan, doet ook wat hij kan en weet hiervan zijn omgeving te overtuigen. Koen heeft adhd. Hij is een jongen in wie veel ouders hun kind zullen herkennen. Een kind laat soms iets anders zien dan wat het van binnen beleeft. Het is de kunst van de begeleider om datgene uit een kind naar boven te halen waarvan het zelf denkt dat het maar heel gewoon is, maar waarvan de omgeving soms geen vermoeden heeft. Als een kind zich begrepen voelt en de ruimte krijgt om de eigen talenten te ontdekken, zal hij zich kunnen ontwikkelen tot wie hij werkelijk is.

‘Koen’ is een poging om begeleiders, studenten, leerkrachten, docenten en ouders inzage te geven in de belevingswereld van een kind met adhd. Het zou kunnen bijdragen aan een beter beeld van deze kinderen.


Dit boek was voor Gerdie Verheijden in eerste instantie een uitlaadklep om de dingen die zij zag bij haar eigen zoon, en zich herinnerde van het kind in haarzelf, te kunnen begrijpen en te plaatsen. Door zich te verplaatsen in Koen, kon zij de scherpe kantjes van ervaringen bijschaven en relativeren, om vooral ook de humor van de afzonderlijke gebeurtenissen in te kunnen zien.


Met dit boek wil Gerdie Verheijden haar ervaringen delen met andere ouders en een hart onder de riem steken bij alle kinderen en volwassenen met adhd. 'We zouden ons moeten realiseren dat adhd altijd heeft bestaan, maar de laatste jaren pas een naam heeft gekregen. Generaties lang hebben kinderen met adhd een stempel gekregen als druk en chaotisch, maar ook creatief, grappig, nauwkeurig, vindingrijk en sociaal. Een tekort van een stofje in de hersenen zou de oorzaak zijn van een verminderd functioneren ervan. Hierdoor zouden zij niet in staat zijn om in de vaart der volkeren mee te gaan,' aldus Gerdie Verheijden in het Woord vooraf bij dit boek.


De verhaaltjes van Koen zijn samengesteld uit ervaringen van de zoon van Gerdie en de belevenissen uit haar eigen kindertijd. Het was geen moeite om te begrijpen wat zij zag en ook al kan je niet in het hoofd van een ander kijken, haar eigen herinneringen hielpen bij het kunnen plaatsen van de gevoelens die bepaalde gebeurtenissen konden oproepen bij Koen, bij het kind in haar en bij haar als moeder.


De meeste verhaaltjes zijn heel geschikt om voor te lezen. In de klas zijn ze bovendien te gebruiken om bepaalde thema’s op luchtige wijze onder de aandacht te brengen.


Als aanvulling op de verhaaltjes geeft Esther van Efferen-Wiersma, orthopedagoog en verbonden aan de CED-Groep te Rotterdam een opsomming van een aantal belangrijke aandachtspunten voor kinderen met adhd. Met praktische tips adviseert zij hoe in bepaalde situaties te handelen.

Koen, ik heb geen adhd, want ik ben anders dan Leon / Gerdie Verheijden. - Deventer : van Tricht, [s.a.]. - ISBN 9789077822500 

Prijs: € 16,50


Bron:
* KLIK : maandblad voor de verstandelijk gehandicaptenzorg, jrg. 41 (2012) nr. 5 (mei) p. 32